Självkänsla vs självförtroende

Från Sara Pettersson:

Carolin, du är den gladaste och underbarase mäniskan jag känner. men du har rätt, du låter ledsen och inte så vidare positiv när du skriver. och det gör mig ledsen. för jag vet ju att du är en glad människa i verklige livet. så nu vill jag att du i ditt nästa inlägg skriver en positiv mening om dig själv, som du menar. för min skull! :) <3 älskar dig


I mitt förra inlägg var jag stolt, över ngt jag gjort/tagit tag i.. I vissa andra kanske jag känner mig duktig för att jag faktiskt spenderat två timmar på gymet, eller varit i skolan och faktiskt gjort precis det jag skulle så att min lärare skulle bli nöjd..

Men det är STOR skillnad på att vara stolt, glad eller riktigt nöjd med ngt man gjort och att vara stolt, glad eller riktigt nöjd med den man är och faktiskt kunna säga idag var jag bra, jag är en väldigt bra vän, jag är rolig, snäll. osv.
Tyvärr har vi så mkt lättare att tycka att saker vi gör är bra än att tycka att vi helt och hållet, varje dag, ÄR bra.. Jag har nog aldrig sagt "så himla bra jag är" utan de var DET som jag gjorde som isåfall var bra.. det var ju inte jag som var bra..

Allt handlar om självkänsla, (nu pratar jag som att det gällde alla, men jag tror att det faktiskt inkluderar många och att  det är många som känner igen sig) VI måste jobba på vår självkänsla, träna upp den, för jag tror faktiskt på att man kan göra det.. Den kommer inte bara av sig själv...
Men vårt självförtroende, det är i regel bättre och starkare, för hur ofta blir man inte berömd för det man gör? från att man är en bebis.... men inte alls lika ofta blir vi berömda för de vi faktiskt är, varje dag...

Jag är en sån person som ofta säger precis det jag tycker, till den personen.. och jag ger ofta komplimanger om att någon är söt, att jag tycker om henne/honom för att den är en så bra person etc... jag tror att det är viktigare än att hela tiden säga att "du är så duktig på det, det och det och du gjorde det dääär så bra" nej vi människor, VI ÄR FAN BRA! genom att bara vara oss själva och inte behöva prestera ngt.


Läs Självkänsla, nu! och Mera självkänsla!

Fyll i alla frågor, skriv i boken varje kväll...

Idag var jag bra för att:
tyvärr känner jag mig än så länge idag, inte alls bra..
uppdaterar om jag av någon anledning senare idag känner mig bra, men jag skulle kunna sätta ngt mot mig själv, att det handlar om en prestation....

Ibland är det en ganska hårfin linje menllan självförtroende och självkänsla...
man måste lära sig, vad som är vad, på riktigt.
jag håller på att lära mig!



täänk efter nu hörrni!
tveka inte att kommentera, både om ni tkr jag är helt ute och cyklar och om ni håller med mig eller bara har ngt att tillägga.

Kommentarer
Postat av: SAra

du är bäst carolin. och du har helt rätt. du är en så underbar människa, och att du säger som su tycker, det anser jag bara att det är en bra sak. fast det kan ju bero på att jag är likadan som dig, och så har det ju alltid varit :) . de sakerna som du gör är jätte bra. men den du är, den är ännu bättre!

2008-11-18 @ 15:45:56
URL: http://sarapes.blogg.se/
Postat av: 013eric

Linkin Park konsert på MTVtwo. Läskigt... bra drag.



Ibland vaknar man och är på jätte dåligt humör och ibland vaknar man och är på jätte bra humör. Vad är det som bestämmer hur man ska känna när man vaknar? Gårdagen? Dagen som nalkas?



Carolin says... tveka inte att kommentera, både om ni tkr jag är helt ute och cyklar och om ni håller med mig eller bara har ngt att tillägga.



So I says to myself... Du kan omöjligtvis vara ute och cykla. Det är din självkänsla. Det är ditt självförtroende. Det är dina funderingar. Det är ditt sätt att leva. Det visar vem Du är. DET kan inte bli fel. Klart du ska vara stolt över dig själv. Jag är...

2008-11-18 @ 17:00:17
Postat av: cicci

neej du är inte ute och cyklar :) håller med dig och du är bra som du är <3 ! jag håller faktist på att läsa självkänsla nu, fast har inte läst så mkt :) men så bra bok!

2008-11-18 @ 20:27:34
URL: http://annaceciilias.blogg.se/
Postat av: 013eric

40talet julkort inhandlade idag. Kanske blir du en av de lyckliga.

2008-11-18 @ 21:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0